Le Somelier Bar, Københavns Lufthavn, Air Side

I et alt for lille lokale blev bare monteret, kunsten her lå hos rådgiverne og projektlederne, alene logistikken med alle håndværk og en alt for stram tidsplan, gjorde det meget spændende.

Et meget stor bar og en alt for lille indhegning, og når man så arbejder i Københavns Lufthavn, må man ikke støje over 70 Dba, det er meget lidt, især når vi havde behov for at skære med plansliber og slå med hammer.

Et profil jeg udviklede sammen med mine tyske samarbejdspartnere, nok en af de sværest profiler jeg har været med til at udføre til dato. Bredden på profilet er 20mm, så når man har en bue, vil metallet gerne strække sig i yderpunktet og stukke sig i inderpunktet, nemt var det ikke, men special værktøj blev fremstillet og så kunne vi.

Her står en del af baren færdig, vi var selv meget imponeret. Jeg ved ikke om man kan forestille sig tilfredsheden i at bygge noget som reelt ikke kan lade sig gøre på tegnebrædtet og så gør vi det alligevel.

Vi havde udfordringer på alle fronter, alene at få materialer ind igennem security er en kvart dags arbejde, når så vores plader og profiler er ca. 2 meter lange og nogle meget brede, blev det ekstra morsomt, men vi nåede vores destination.

Arbejdet kunne begynde. Her så Henrik og han sliber borpladen og endestykke til, så vi kan montere kanterne.

Dette var tegningen vi skulle arbejde ud fra, som man kan se, hvis man har kendskab til profiler, er den sjov at lave når det går lige ud, men meget meget svær når den buer, og så skal man endda have den til at bue på en bestemt radius.

Det blev til et par lange dage, men overraskelsen kom da vi blev budt på aftensmad af SSP, så var det god mad i O’lerays ved siden af Le Somelier ;-).

At den patinerer hurtigt bliver den kun kønnere af, den er forholdsvis vedligeholdelses fri, og fremstår som et lille stykke fransk vinbar eller cafe.

Franskmænd elsker mad. Vi elsker mad, så hvad er mere naturligt end at udstille en skank (tror jeg det hedder)

Vi synes baren er pænest 😉

Her er baren taget i brug, og ja der er ca. 35 meter rundt om baren, så helt lille er den ikke, men sjovt var det, og udfordringerne stod i kø. Her er et indtryk af hvor langt ca. 10 meter er, når det er en bar vi taler om.

Så smukt blev det færdige resultat.

Min medarbejdere John, Mikkel, Henrik og Claus arbejde på baren, og ja, som Henrik sagde efter 3 dage i baren,

“det er første gang i mit liv jeg har været på bar i 3 dage uden at få en øl”

Kaj Iversen fra SSP Danmark, ringede en sommerdag, og fortalte at SSP skulle igang med at sætte en ny bar op i lufthavnen i terminalerne. Kaj fortalte at han havde set vores hjemmeside, og besluttet sig for at tage et møde med Brian Toft. Her blev vi kort og godt spurgt om vi kunne udføre sådanne en bar. At baren ikke var nem at udføre, erfarede vi meget hurtigt. Alene at få produceret alle kanterne til baren, eller bare få dem godkendt, var en moden opgave. Det skal lige siges at i vores gennemgang af leverandører gik det op for os, at en bar på denne måde med det rundede profil, ikke har været lavet før i plade. Normalt vil det være en støbt zinkbar.

Selve profilerne var virkelige svære at udføre, især de rundede profiler, de skulle så passe op mod en tegning. Nu er det jo sådan, at tegninger på halve og hele millimeter, sjældent følger virkeligheden. Det vi havde produceret var på millimeter, så da vi erfarende at baren ikke var lige tyk i pladen, synes vi at vi havde de udfordringer der skulle til, for at holde vores kompetancer og humør i højsædet.

Bygherre
SSP Danmark, Kaj Iversen, Karina Jensen
Arkitekt
Kullegaard Arkitekter, Anne Larsen, Simon Møgelhøj
Udført
ultimo 2012